MAGAZINE BOUWEN - JANUARI 2021

 

Het bouwproces van Monique en Remko.

Een eigen huis bouwen leek mij een hele leuke en goede ervaring. Precies een jaar geleden begonnen we, aan onze keukentafel met een kop koffie en een schaaltje pepernoten. De setting is nu precies hetzelfde maar nu zitten we in de stacaravan achter de bouw van ons nieuwe woonhuis. Op tafel liggen nu niet de ontwerptekeningen maar bestellingen om te controleren…

 

Vanaf het ‘startmoment’ duurde het 7 maanden voordat wij de eerste schop in de grond konden zetten. Relatief snel maar voor ons gevoel duurde het lang. Gemiddeld zijn er namelijk 9 maanden nodig voor de voorbereidingsfase. In die maanden moeten er veel keuzes worden gemaakt! 

 

 

Een goede voorbereiding is het halve werk 

Tegen mijn opdrachtgevers zeg ik altijd: “Een goede voorbereiding is het halve werk”. Nu ik het bouwproces zelf ervaar, besef ik des te meer hoe belangrijk een volledig en goed basisplan is om alles soepel te laten verlopen. Dit geldt niet alleen voor het exterieur maar ook voor het interieur.

 

Naast een goed en volledig plan moet er nog veel meer worden geregeld: De nieuwe hypotheek, de verkoop van de huidige woning, het aanleggen van nutsvoorzieningen op de bouwplaats en een tijdelijk onderkomen zoals onze stacaravan. Misschien wel het belangrijkste als je kiest voor ‘wonen bij de bouw’: Toestemming van de gemeente voor het plaatsen van een stacaravan of chalet en het aanvragen van een kabelaansluiting. Het kan namelijk 16 weken duren voordat die wordt gelegd: Daar gaat het ‘thuiswerken’!

De leefkeuken wordt het hart van onze woning 
Het leukste om te doen is het zoeken naar de mooiste vormgeving en de beste indeling van het huis. Conceptueel zochten wij naar heldere zichtlijnen en een indrukwekkend aanzicht bij binnenkomst. Ik kan zonder enige twijfel zeggen dat het concept goed geïntegreerd is in het ontwerp. Er is namelijk een zichtlijn van voor naar achter door ons woonhuis. De leefkeuken wordt het hart van onze woning waar je via een portaal de leefruimte binnenkomt, zowel via de voor- als achterdeur.

 

Wachten, wachten en nog eens wachten 
Wat tot nu toe zorgde voor de meeste frustratie? Het wachten, wachten en nog eens wachten! Bijvoorbeeld op aangepaste tekeningen, de vergunning, offertes, aansluitingen en ga zo maar door. Het enige voordeel van al dat wachten is dat het je de tijd geeft om bepaalde zaken na te vragen, uit te zoeken en om nog eens na te denken of dat je wel de juiste keuzes hebt gemaakt. In dat kader is  al dat wachten misschien nog niet eens zo slecht…

 

In het vervolg vertel ik meer over de voortgang van onze nieuwbouw. Wil je graag in de tussentijd op de hoogte blijven?

Via mijn Instagram account (@moidinteriordesign) kun je het proces volgen. 

MAGAZINE BOUWEN - MEI 2020

 

De metamorfose van ‘De Smul’ in Oeffelt 

Cafetaria & lunchroom ‘De Smul’ is al sinds 1963 een begrip in Oeffelt, zeker na de uitbreiding en renovatie van het pand. Een mooi voorbeeld van ‘veranderen met respect voor het vertrouwde’.

 

“We wisten in 2016 al dat het tijd was om te groeien”, vertelt Ted, de eigenaar van ‘De Smul’ in Oeffelt. “In de oude cafetaria zaten
we al tot aan het plafond bij een bestelling van twee bami-schotels. Gelukkig konden we in 2018 echt aan de slag met de uitbreiding en aanpassing van het pand!” 

“We zitten op een prachtige locatie waar veel fietsers passeren. Onze stamgasten kwamen wekelijks langs voor een bord friet en een biertje maar in de oude situatie waren er op een drukke zondagavond niet voldoende zitplaatsen. Daar moest verandering in komen.” In de vernieuwde cafetaria moeten de stamgasten zich natuurlijk nog steeds thuis voelen. Dit was één van de veel besproken uitgangspunten tijdens het ontwerp-traject. Daarnaast moest de ruimte echt groter worden. Dat is gelukt door de voorgevel naar voren te verplaatsen, daardoor is ‘De Smul’ nog beter zichtbaar vanaf de weg. Een flinke ingreep, zowel aan het interieur als exterieur. Monique Goossens (van MOID) werd al in een vroeg stadium benaderd door interieurbouwer Dekkers-Fransen. Ted hierover: “Daardoor hebben we het beste resultaat behaald! Als we het zelf hadden moeten doen? Dan hadden we het heel ‘anders’ gedaan... Gelukkig is dat niet het gebeurd want de finishing touch is perfect”. “Dankzij het interieurontwerp hebben we niet alleen een nieuwe uitstraling en sfeer maar ook nieuwe klanten. Er is tijdens het proces niet alleen met onze identiteit rekening gehouden maar ook met onze bestaande en toekomstige klanten. Die toekomst ziet er mooi uit: Onze zoon is zelfs versneld in het bedrijf gegaan vanwege de gigantische groei die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt”. 

 

De complete metamorfose 

In het interieur is de balans gezocht tussen de bestaande bar en de nieuwe cafetaria: In de hoek van de ruimte staat een ‘boksring’ waar wordt gewerkt. Op de rand hiervan worden de gerechten uitgeserveerd en ‘buiten de ring’ worden die geconsumeerd. 

Om de boksring heen is een aantal basiskleuren en sprekende elementen aangebracht die ‘oud’ en ‘nieuw’ laten samenkomen. Door het gebruik van donkere kleuren en een in het oog springend element, de groene counter, ontstaat er rust in de ruimte maar trekt de zaak toch de aandacht van voorbijgangers. De stamgasten voelen zich nog steeds thuis aan de bar, die een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. Nieuwe klanten worden geprikkeld door de groene glanzende balie die al vanaf de weg indruk maakt op voorbijgangers. De perfecte combinatie tussen ‘het vertrouwde’ en ‘het nieuwe’! 

 

“Voor de toekomst hebben we nog genoeg ideeën.

Gelukkig is hier tijdens het ontwerpproces ook al aan gedacht.

Wij zijn tenslotte ondernemers, dus willen wij graag (blijven) groeien!”